Søk i denne bloggen

mandag 29. juli 2013

Sy en liten minipung.

Jeg har fått så mye spørsmål om de små minipungene, så her kommer en beskrivelse.

Du trenger:
* to stoffbiter (en til hovedstoff og en til for)
* en tilsvarende stor bit platevatt
* trykk-knapp
* pappmal 



Legg hovedstoff og forstoff rett mot rett, og platevatten under hovedstoffet (mot hovedstoffets vrangside)



Legg på malen på forstoffets vrangside og tegn rundt.  Husk å markere en vrengeåpning på "langsiden"




Sett sammen forstoff, hovedstoff og platevatt medknappenåler, slik at det ligger i ro når du skal sy.



Sy hele vegen langs streken. Start og slutt ved vrengeåpningen.


Klipp rundt hele mappa tett intill sømmen. La det være litt større sømningsmonn ved vrengeåpningen. Klipp hakk i buen, kutt hjørnene og klipp et lite innsnitt i hjørnene.Se bildet.


Vreng hele mappa, stryk med damp og sy en stikning på langsiden. Da får du samtidig tettet vrengeåpningen. Sy også en stikning rundt buen om du vil.  Mappen ser nå sånn ut, og vi skal begynne å sy den sammen i hjørnene.



Brett nå den ene flippen inntil kanten midt imot som vist på bildet under. Sett i nåler og sy en stikning på utsiden av pungen. Foret vil synes på utsiden, men det er en del av det dekorative i pungen.





Pungen ser nå sånn ut: 




Gjør den samme prosessen på alle fire sidene av pungen:



Da er det bare å sy i trykk-kapp på lokket og framsiden, og vips du har en ferdig pung !



Jeg håper dette var en grei forklaring. Kom gjerne med tilbakemeldinger !


55 kommentarer:

  1. Nett pung, tusen takk for fin forklaring!

    SvarSlett
  2. Super beskrivelse og fine bilder, Elin!

    SvarSlett
  3. Flink og snill du er! Jeg ville elske mønsteret på mail...;)

    SvarSlett
  4. Flott veiledning på supersøt pung! :) Tror jeg må prøve meg en dag .. :)
    Vil gjerne ha mønsteret jeg også! :)
    Mailadr.: lisa@plakaten.no
    Fortsatt god sommer!
    Klem Lisa

    SvarSlett
  5. Hallo :)
    Super fin forklaring. Fin liten gave å gi bort. Er alltid på jakt etter nye ideer så tusen takk.
    Symaskinen må nok fram etter ferien.
    Ønsker mønsteret på meil bkfoss@frisurf.no
    Nyt sommeren fortsatt med eller uten sying :)

    SvarSlett
  6. hEI. sÅ FIN PUNG DU HAR LAGA . :) kAN JEG FÅ MØNSTRET DITT? God sommer.
    MVHaNNE. mAILADR: annegberntsen@gmail.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig meil jeg fikk på hytta :) nå er det bare å glede seg til mange hyggelige høst kvelder ved symaskinen. Jeg er med i sarpsborg lappeklubben som magda imreg startet for mange år siden.ønsker deg gode dager :) bkfoss@frisurf.no

      Slett
  7. Fin forklaring ;o)
    Og resultatet ble bare helt nydelig!

    SvarSlett
  8. Kjempefin pung og god forklaring. Denne kunne jeg tenke meg å sy! Jeg vil gjerne ha mønsteret fra deg!

    mvh

    jorunn_ma@hotmail.com

    SvarSlett
  9. Hallo, koselig at du vil dele. Denne pung har jeg beundret fra første gang jeg så den. Kan tenke meg å sy denne og vil derfor gjerne motta mønster fra deg.
    På forhånd tusen takk.

    Med vennlig hilsen mbr-karl@online.no

    SvarSlett
  10. Hei, jeg vil gjerne ha mønsteret tilsendt , dette har jeg vært på jakt etter lenge , flott at du vil dele :) tusen takk !
    Mvh zitadama6@gmail.com

    SvarSlett
  11. KJEMPEFIN, flott att du deler den;O) Blir glad hvis jeg får den tilsendt på mail:bente.solem@loqal.no Tusen takk!

    SvarSlett
  12. Hei igjen , prøve meg igjen med en annen mail adr hadde blitt kjempeglad for å få tilsendt dette mønsteret til : rkrt_54@hotmail.com

    SvarSlett
  13. Hello, I would be glad to have this formula.
    happiest wishes: salmeterttu.turunen@luukku.com

    SvarSlett
  14. Hei :)
    Kjempeflott mønster :)
    Blir kjempeglad om jeg får det på mail, på forhånd tuuuuusen takk
    turidkn@vkbb.no

    SvarSlett
  15. Hei! Det var en snerten liten pung. Kan jeg få mønsteret på mail? På forhånd takk.
    ellinor.larsen@ebnett.no

    SvarSlett
  16. Denne likte jeg godt! Takknemlig for mønsteret. Kri-hol@online.no

    SvarSlett
  17. Så artig mønster :-) Jeg stiller meg gjerne i køen av de som ønsker seg en mal :-)

    SvarSlett
  18. Den er så sød........vil gerne være med på en mail.
    khcsoroe@gmail.com

    SvarSlett
  19. Hej, hittade till din blogg när jag satt och letade lappteknik. Så trevlig liten pung-väska. Skulle bli så glad om du vill sända mig mönstret.
    Hälsningar Lisbeth, finns i Sverige och läser gärna norska lappebloggar.
    min mailadress
    svejdur@telia.com
    Tusen tack.

    SvarSlett
  20. Hei. Kjempefine minipunger. Jeg har tatt meg den frihet å sende deg en mail i håp om å kunne lage disse som julegaver til mine barnebarn c";). Mange takk for deling av gode sømideer.

    SvarSlett
  21. Denne var kjempefin!! Jeg blir veldig glad om du vil sende mønsteret til meg på 13213@online.no

    SvarSlett
  22. Flott pung og fint navn du har. Kan jeg også få malen til denne på mail?
    elinsusanne78@gmail.com

    SvarSlett
  23. Denne lille pungen var helt super, og jeg vil gjerne ha mønsteret :-)
    jbakaas@online.no

    Johanne Sundmoen Bakås, Os

    SvarSlett
  24. Kjempesøt pung. Kan jeg få mønsteret på mail?
    annikjm@online.no

    SvarSlett
  25. Så fin beskrivning du har lagd på denne søte pungen. Jeg skulle bli veldig gøad om du mailet meg møsteret. Flott at du vil dele med deg. Tusen takk på forhånd.
    mail adr. ingridlg@hotmail.se

    SvarSlett
  26. Hello,
    Tusen takk for fin forklaring
    I would be glad to have this mønsteret.
    På forhånd takk
    mimorsol@gmail.com

    SvarSlett

  27. Hei! Dette var en snerten liten pung. Kan jeg få mønsteret på mail? På forhånd takk.
    trinetrollet@yahoo.com

    SvarSlett
  28. Hej! Jag såg din fina minipung när jag surfade runt på nätet. Den skulle vara trevlig att göra. Jag skulle bli väldigt glad om du kunde skicka mallen på mail till mig. Tusen tack på förhand.
    Min mailadress är: harrietek@telia.com

    SvarSlett
  29. Hei,mye fint du lager,synes spesielt om minipungen.Kunne tenke meg mønstret av den på mail.jibull@broadpark.no.

    SvarSlett
  30. Jeg har også lyst til å sy denne - kjempesøt! Min mailadr. er : lappegal@gmail.com

    SvarSlett
  31. Kjempefin. Har du mal til pungen som eg kunne fått på e post?

    SvarSlett
  32. Hei :) Kjempe flott. Er det mulighet å få malen? Takk på forhånd.-mailaddr. ellensor@online.no

    SvarSlett
  33. Nå har jeg sydd mine første minipunger. Kjempeartig!! Har laget link til sybeskrivelsen din fra min blogg :) Ha en flott kveld:)

    SvarSlett
  34. Hejsan.
    Kikade in här efter att ha läst Trines blogg om din fina pung. Om du delar med dej av mallen så skulle jag gärna vilja ha en.
    Tack på förhand.
    Anne-Marlen
    lappatoklart@gmail.com

    SvarSlett
  35. Hei, blir kjempeglad hvis jeg får mønsteret på den flotte pungen på epost!
    Vennlig hilsen Kristin
    ksteigre@yahoo.no

    SvarSlett
  36. Kjempefin liten pung. Kan du sende malen på mail til mvatshel@hotmail.com, hadde blitt veldig glad:o)

    SvarSlett
  37. Super, liten sminkepung. Hvis du orker å sende meg malen på mail, blir jeg kjempeglad og takknemlig.
    Ønsker deg ei god jul :-)

    SvarSlett
  38. Jeg har lige opdaget din minipung, hvor er den flot.
    Mon du vil sende mønstret til mig? nttbratten@dlgtele.dk
    mvh
    Nanna

    SvarSlett
  39. Hvor kan man finde mønstret (malen) ??

    SvarSlett
  40. Hej. Super sød pung - den ønsker min datter sig, jeg vil derfor blive meget glad hvis du vil sende mønstret på mail. Lenerosenfeldt@yahoo.dk
    Mvh lene

    SvarSlett
  41. Could you please email me the pattern for this cute little purse? Thanks!

    SvarSlett
  42. Hei! Så fin liten pung. Kunne også tenkt meg malen/mønsteret på mail: irbaevre@online.no

    SvarSlett
  43. Hei :) Veldig fin og skjønn pung, kunne veldig gjerne tenkt meg malen sendt til anne.fredheim@gmail.com. Takker så mye på forhånd :)

    SvarSlett
  44. Hei. Veldig fine punger. Lurer på om eg kunne fått tilsendt malen. Tusen takk for du deler. haldis.nesbakk@online.no

    SvarSlett
  45. Tack, snälla Du för att Du med text och bild beskriver för oss hur Du sytt Din minipung.
    En tydlig och bra instruktion som var lätt att följa, tycker jag.

    Jag har ända sedan i somras velat sy mig en sådan, och nu har jag gjort det.
    I dag visar jag min nyckelpung på min blogg, om Du är intresserad av att se hur den blev.

    Dollandesign

    SvarSlett
  46. Flott og enekel pung, den vil jeg gjerne lage! Om du kan sende meg malen vil jeg bli glad!
    mosunbi@hotmail.com

    SvarSlett
  47. Jättesöt, har sett den på många bloggar men ej hittat något mönster. Hinner du får du gärna maila

    SvarSlett
  48. Mostergittan@gmail.com nu fungerade det. Tack på förhand

    SvarSlett
  49. Så fin och lättgjort pung. Skulle gärna vilja ha mallen.
    Hälsn.Elisabet B elisabetbergkvist@telia.com

    SvarSlett
  50. Hej. Har hittat till din fina blogg - så mycket fint du gör. Jag skulle jättegärna vilja ha mönstret på denna fina pung. Blir jätteglad om du vill maila den till mig lonipe@telia.com Hälsningar Lotta

    SvarSlett
  51. Hei
    Kjempe flink du er ;)
    Jeg vil gjerne ha oppskrift/mal, Veronica.bratseth@gmail.com
    På forhånd tusen takk og God Jul ;)

    SvarSlett
  52. Fin pung.
    Kan jeg også få mønster på denne?

    elinsusanne78@gmail

    SvarSlett
  53. Hej Elin.
    Jeg har set den lille minipung og synes at den er så smart.
    kan jeg også få mønster på denne.
    På forhånd tak.
    min mail er
    sh@toervebjerg.dk
    hilsen Susanne

    SvarSlett
  54. Hei. Så fin pung. Deler du ennå? tulipida@gmail.com. Mvh Elisabeth

    SvarSlett